Zawał mięśnia sercowego po inhalacji metamfetaminy

Ostry zawał mięśnia sercowego wkrótce po zażyciu kokainy został dobrze udokumentowany w literaturze.1 2 3 4 Ostry zawał mięśnia sercowego po zastosowaniu amfetaminy był rzadko udokumentowany.5 Zgłaszamy przypadek ostrego zawału mięśnia sercowego po donosowym stosowaniu amfetaminy.
41-letni, zdrowy mężczyzna bez problemów z sercem w wywiadzie odnotował w oddziale ratunkowym miażdżycowy ból klatki piersiowej, który rozwinął się 90 minut po donosowym zastosowaniu kryształowej metamfetaminy (chlorowodorku metamfetaminy). Elektrokardiografia wykazała tachykardię zatokową (częstość 130) z uniesieniem odcinka ST w podeszwach ołowiem i odwrotnym wycięciem odcinka ST w odprowadzeniach przedsercowych. Ciśnienie krwi było normalne i nie było oznak niewydolności serca. Podłożono nitroglicerynę podjęzykowo, bez ulgi w bólu. Pacjent został zakwalifikowany do podwójnie ślepej próby z randomizacją do leczenia trombolitycznego i dlatego otrzymał tkankowego aktywatora plazminogenu (100 mg) lub związanego z nim kompleksu plazminogen-streptokinaza (anistreplaza [APSAC lub Eminase]; 30 jednostek). Około 35 minut po rozpoczęciu leczenia trombolitycznego ból w klatce piersiowej ustąpił całkowicie, a uniesienie odcinka ST w dolnym odprowadzeniu zmniejszyło się do mniej niż połowy wartości szczytowej, co wskazuje, że wystąpiła reperfuzja. Rozpoznanie ostrego zawału mięśnia sercowego zostało następnie potwierdzone za pomocą analizy seryjnej enzymu (najwyższy poziom kinazy kreatynowej, 3956 jm na mililitr; pasmo MB, 13 procent). Toksykologiczne badanie przesiewowe krwi i moczu było dodatnie dla amfetaminy i ujemne dla kokainy lub jej metabolitów.
Dwadzieścia cztery godziny później ból w klatce piersiowej powrócił i wykonano koronarografię. Wynikało to z subtelnego zamknięcia prawej połowy tętnicy wieńcowej, z kontrastowym zabarwieniem wady wypełnienia, sugerującym skrzeplinę wieńcową. Pozostałe tętnice wieńcowe były wolne od choroby miażdżycowej. W tym czasie z powodzeniem przeprowadzono angioplastykę wieńcową.
Wystąpienie ostrego zawału mięśnia sercowego wkrótce po zastosowaniu amfetaminy sugeruje związek przyczynowy. Wzrost poziomu katecholamin we krwi wytwarzany przez amfetaminę – efekt widoczny również w przypadku kokainy – może spowodować pęknięcie bezobjawowej blaszki miażdżycowej poprzez zwiększenie stresu ścinającego poprzez działanie chronotropowe i inotropowe. Podwyższone poziomy katecholamin mogą również przyczyniać się do ostrej okluzji naczyń poprzez zwiększenie napięcia wieńcowego i agregację płytek krwi. Przypadek ten sugeruje, że osoby nadużywające amfetaminy mogą być narażone na zwiększone ryzyko zawału mięśnia sercowego.
Sheldon R. Furst, MD
Sandra P. Fallon, MB
Gary N. Reznik, MD
Prediman K. Shah, MD
Centrum Medyczne Cedars-Sinai, Los Angeles, CA 90048
5 Referencje1. Rod JL, Zucker RP. . Ostry zawał mięśnia sercowego krótko po inhalacji kokainy. Am J Cardiol 1987; 59: 161.
Crossref Web of Science MedlineGoogle Scholar
2. Smith HWB III, Liberman HA, Brody SL, Battey LL, Donohue BC, Morris DC. . Ostry zawał serca czasowo związany z używaniem kokainy: obserwacje kliniczne, angiograficzne i patofizjologiczne Ann Intern Med 1987; 107: 13-8.
Web of Science MedlineGoogle Scholar
3. Isner JM, Estes NAM III, Thompson PD, i in. . Ostre zdarzenia sercowe czasowo związane z nadużywaniem kokainy. N Engl J Med 1986; 315: 1438-43.
Full Text Web of Science MedlineGoogle Scholar
4. Frishman WH, Karpenos A, Molloy TJ. . Choroba wieńcowa wywołana kokainą: rozpoznawanie i leczenie. Med Clin North Am 1989; 73: 475-86.
Web of Science MedlineGoogle Scholar
5. Carson P, Oldroyd K., Phadke K.. Zawał mięśnia sercowego z powodu amfetaminy. BMJ 1987; 294: 1525-6.
Crossref Web of Science MedlineGoogle Scholar
(43)
[przypisy: zapalenie tętnicy skroniowej, jejunostomia, chcę zmienić swoje życie ]

0 thoughts on “Zawał mięśnia sercowego po inhalacji metamfetaminy”