57-letnia kobieta z nadciśnieniem i przewlekłą niewydolnością nerek, która odmówiła dializy przez dwa lata, znalazła się w niewydolności oddechowej po jednym tygodniu objawów górnych dróg oddechowych z powodu infekcji wirusowej. Przed przyjęciem do szpitala miała asystoliczne zatrzymanie krążenia, ale została wskrzeszona przez ratowników medycznych. Została przyjęta na oddział intensywnej opieki medycznej i wymagała wsparcia wazopresyjnego. Podczas badania fizykalnego zaobserwowano rozproszone osady drobnego białego krystalicznego materiału na skórze (panele A i B). Początkowe badania laboratoryjne wykazały poziom azotu mocznika we krwi 208 mg na decylitr (74,3 mmol na litr), poziom kreatyniny 15 mg na decylitr (1326 .mol na litr), poziom wodorowęglanu 5 mmol na litr, szczelinę anionową 26 , tętnicze pH wynosiło 6,74, a tętnicze ciśnienie cząstkowe dwutlenku węgla 50 mm Hg. Znaleziono przypadek zapalenia płuc Staphylococcus aureus, prawdopodobnie z powodu wcześniejszej infekcji grypowej. Agresywne środki ostrożności zostały wycofane po konsultacji z rodziną pacjenta, a pacjent zmarł. Mrozy mocznicowe są rzadkim objawem dermatologicznym głębokiej azotemii i występują, gdy mocznik i inne azotowe produkty odpadowe gromadzą się w pocie i krystalizują po odparowaniu. 57-letnia kobieta z nadciśnieniem i przewlekłą niewydolnością nerek, która odmówiła dializy przez dwa lata, znalazła się w niewydolności oddechowej po jednym tygodniu objawów górnych dróg oddechowych z powodu infekcji wirusowej. Przed przyjęciem do szpitala miała asystoliczne zatrzymanie krążenia, ale została wskrzeszona przez ratowników medycznych. Została przyjęta na oddział intensywnej opieki medycznej i wymagała wsparcia wazopresyjnego. Podczas badania fizykalnego zaobserwowano rozproszone osady drobnego białego krystalicznego materiału na skórze (panele A i B). Początkowe badania laboratoryjne wykazały poziom azotu mocznika we krwi 208 mg na decylitr (74,3 mmol na litr), poziom kreatyniny 15 mg na decylitr (1326 .mol na litr), poziom wodorowęglanu 5 mmol na litr, szczelinę anionową 26 , tętnicze pH wynosiło 6,74, a tętnicze ciśnienie cząstkowe dwutlenku węgla 50 mm Hg. Znaleziono przypadek zapalenia płuc Staphylococcus aureus, prawdopodobnie z powodu wcześniejszej infekcji grypowej. Agresywne środki ostrożności zostały wycofane po konsultacji z rodziną pacjenta, a pacjent zmarł. Mrozy mocznicowe są rzadkim objawem dermatologicznym głębokiej azotemii i występują, gdy mocznik i inne azotowe produkty odpadowe gromadzą się w pocie i krystalizują po odparowaniu.

Stephen R. Walsh, MDCM
Massachusetts General Hospital, Boston, MA 02114

Nereida A. Parada, MD
Tulane University School of Medicine, Nowy Orlean, LA 70112