Randomizowane badanie niskiej dawki aspiryny w pierwotnym zapobieganiu chorobie sercowo-naczyniowej u kobiet

Randomizowane badania wykazały, że aspiryna w małych dawkach zmniejsza ryzyko pierwszego zawału mięśnia sercowego u mężczyzn, z niewielkim wpływem na ryzyko udaru niedokrwiennego. Jest niewiele podobnych danych u kobiet. Metody
Losowo przypisano 39 876 początkowo zdrowych kobiet w wieku 45 lat lub starszych, które otrzymywały 100 mg aspiryny przez kolejne dni lub placebo, a następnie monitorowano je przez 10 lat w przypadku pierwszego poważnego incydentu sercowo-naczyniowego (tj. Niezakończonego zgonem zawału mięśnia sercowego, udaru nieinwazyjnego lub zgonu z powodu przyczyny sercowo-naczyniowe).
Wyniki
Podczas obserwacji 477 głównych zdarzeń sercowo-naczyniowych potwierdzono w grupie przyjmującej aspirynę, w porównaniu z 522 w grupie placebo, dla nieistotnego zmniejszenia ryzyka przy 9% aspirynie (ryzyko względne, 0,91, przedział ufności 95%, 0,80 do 1,03 ; P = 0,13). W odniesieniu do poszczególnych punktów końcowych nastąpiło 17-procentowe zmniejszenie ryzyka udaru w grupie aspiryny w porównaniu z grupą placebo (względne ryzyko, 0,83; przedział ufności 95%, 0,69 do 0,99; P = 0,04). do 24-procentowego zmniejszenia ryzyka udaru niedokrwiennego (ryzyko względne, 0,76; przedział ufności 95%, 0,63 do 0,93; P = 0,009) oraz nieistotny wzrost ryzyka udaru krwotocznego (względne ryzyko, 1,24; 0,82 do 1,87, P = 0,31). W porównaniu z placebo, kwas acetylosalicylowy nie wywierał znaczącego wpływu na ryzyko zgonu z powodu zawału serca (ryzyko względne, 1,02; przedział ufności 95%, 0,84 do 1,25; P = 0,83) lub śmierć z przyczyn sercowo-naczyniowych (ryzyko względne, 0,95; procent przedziału ufności, od 0,74 do 1,22; P = 0,68). Krwawienie z przewodu pokarmowego wymagające transfuzji było częstsze w grupie przyjmującej aspirynę niż w grupie placebo (względne ryzyko, 1,40, przedział ufności 95%, 1,07 do 1,83, P = 0,02). Analizy podgrup wykazały, że aspiryna znacząco zmniejsza ryzyko wystąpienia poważnych incydentów sercowo-naczyniowych, udaru niedokrwiennego i zawału mięśnia sercowego u kobiet w wieku 65 lat lub starszych.
Wnioski
W tym dużym badaniu dotyczącym prewencji pierwotnej wśród kobiet aspiryna zmniejszała ryzyko udaru bez wpływu na zawał mięśnia sercowego lub zgon z przyczyn sercowo-naczyniowych, prowadząc do nieistotnego ustalenia w odniesieniu do pierwotnego punktu końcowego.
Wprowadzenie
Chociaż aspiryna jest skuteczna w leczeniu ostrego zawału mięśnia sercowego i we wtórnej profilaktyce chorób sercowo-naczyniowych zarówno u mężczyzn, jak iu kobiet, jego stosowanie w prewencji pierwotnej pozostaje kontrowersyjne. Do tej pory w pięciu randomizowanych badaniach z udziałem 55 580 uczestników oceniano aspirynę w pierwotnej profilaktyce chorób sercowo-naczyniowych.2-6 Ogólnie rzecz biorąc, badania te wskazują, że w porównaniu z placebo, leczenie aspiryną wiązało się ze znaczącą, 32-procentową redukcją ryzyka. Zawał mięśnia sercowego, ale dane dotyczące ryzyka udaru i śmierci z powodu chorób sercowo-naczyniowych pozostają niejednoznaczne.7 Ponadto trzy z tych badań dotyczyły wyłącznie mężczyzn, a mniej niż 180 z 2402 zdarzeń naczyniowych wystąpiło u kobiet. Dlatego obecnie aktualne zalecenia dotyczące stosowania kwasu acetylosalicylowego w prewencji pierwotnej u kobiet są oparte na ograniczonych bezpośrednich danych z kobiet.
Bezpośrednie dowody dotyczące działania aspiryny u kobiet są konieczne, ponieważ choroba sercowo-naczyniowa jest główną przyczyną śmierci zarówno kobiet, jak i mężczyzn
[podobne: emg legnica, diastaza we krwi, perforatio tecta ]
[patrz też: otwór winslowa, cytyzyna a nikotyna, ewipan ]