Randomizowane badanie niskiej dawki aspiryny w pierwotnym zapobieganiu chorobie sercowo-naczyniowej u kobiet ad 8

Ta obserwacja jest szczególnie istotna, ponieważ kobiety w porównaniu z mężczyznami mają stosunkowo większą część udarów niż zawały mięśnia sercowego. Wśród kobiet w grupie placebo było więcej udarów niż zawałów mięśnia sercowego (266 vs. 193), a zatem stosunek uderzeń incydentów do incydentów zawałowych wynosił 1,4: 1, w porównaniu ze stosunkiem 0,4: wśród mężczyzn w Badanie dotyczące zdrowia lekarzy.2 Z naszych obserwacji wynika, że ważne jest badanie zarówno kobiet, jak i mężczyzn w najważniejszych badaniach klinicznych dotyczących układu sercowo-naczyniowego. Interesującym odkryciem w naszych analizach podgrup było stwierdzenie, że najbardziej konsekwentne korzyści z aspiryny zaobserwowano wśród kobiet w wieku 65 lat lub starszych. Ta grupa 4097 kobiet stanowiła 10 procent badanej populacji, ale miała prawie jedną trzecią zdarzeń sercowo-naczyniowych. W tej grupie, stosowanie aspiryny w porównaniu z placebo, doprowadziło do 44 mniej zawałów mięśnia sercowego, udarów lub zgonów z przyczyn sercowo-naczyniowych (P = 0,008), ale do 16 dalszych krwotoków z przewodu pokarmowego wymagających transfuzji (P = 0,05), podkreślając, podobnie jak w przypadku każdy agent, znaczenie równoważenia korzyści i ryzyka. Ta różnica związana z wiekiem zasługuje na dalsze badanie.
W odniesieniu do wytycznych w zakresie prewencji pierwotnej, w 2002 r. Task Force Service Force24 i American Heart Association9 zalecały aspirynę dla dorosłych, których 10-letnie ryzyko pierwszego zdarzenia choroby wieńcowej wynosiło odpowiednio 6% i 10%. Jednak może to być skomplikowane dla kobiet, ponieważ w naszym badaniu całkowita aspiryna zmniejszała ryzyko udaru bez wpływu na ryzyko zawału mięśnia sercowego lub zgonu z przyczyn sercowo-naczyniowych. Tak więc, podobnie jak w przypadku mężczyzn, wszelkie decyzje dotyczące stosowania kwasu acetylosalicylowego w prewencji pierwotnej u kobiet muszą być ostatecznie podejmowane po tym, jak kobieta skonsultuje się z lekarzem lub pracownikiem służby zdrowia, tak aby można było ustalić bezwzględne korzyści i ryzyko netto dla danego pacjenta.
[podobne: pochp zaostrzenie, osteoprotegeryna, zaburzenie schizoafektywne ]
[hasła pokrewne: otwór winslowa, cytyzyna a nikotyna, ewipan ]