Randomizowane badanie niskiej dawki aspiryny w pierwotnym zapobieganiu chorobie sercowo-naczyniowej u kobiet ad 6

Częstość występowania i względne ryzyko działań niepożądanych. Zgłoszenia krwawienia z przewodu pokarmowego i wrzodu trawiennego potwierdzono za pomocą kwestionariuszy uzupełniających. Te działania niepożądane były znacznie częstsze u kobiet w grupie otrzymującej aspirynę niż u kobiet w grupie placebo (Tabela 4). Wystąpiło 127 epizodów krwawienia z przewodu pokarmowego wymagających transfuzji w grupie aspiryny, w porównaniu z 91 w grupie placebo (względne ryzyko, 1,40, przedział ufności 95%, 1,07 do 1,83, P = 0,02). Zgłaszane przez mężczyzn krwiomocz, łatwe siniaczenie i uczucie duszności występowały często u kobiet w obu grupach, z niewielkimi, ale znaczącymi ekscesami wśród osób z grupy aspiryny. Odsetek kobiet zgłaszających jakiekolwiek objawy sugerujące zaburzenia żołądkowe był praktycznie identyczny w obu grupach. Wystąpiło pięć śmiertelnych krwotoków z przewodu pokarmowego, dwa z grupy aspiryny i trzy z grupy placebo. Dyskusja
W tym dużym, kontrolowanym placebo badaniu dotyczącym prewencji pierwotnej, w którym udział wzięło 39 876 kobiet początkowo zdrowych, profilaktyczna aspirynę w dawce 100 mg co drugi dzień wiązała się z nieistotnym zmniejszeniem ryzyka wystąpienia poważnych zdarzeń sercowo-naczyniowych, zmniejszeniem ryzyka całkowitego udaru i udaru niedokrwiennego, nieistotny wzrost ryzyka udaru krwotocznego i brak znaczącego wpływu na ryzyko zawału mięśnia sercowego lub zgonu z przyczyn sercowo-naczyniowych. W odniesieniu do pierwotnego punktu końcowego poważnych incydentów sercowo-naczyniowych, a także poszczególnych końcowych punktów śmiertelnego lub nieinfuzyjnego udaru i zawału mięśnia sercowego, konsekwentne korzyści z aspiryny obserwowano wśród podgrup kobiet w wieku 65 lat lub starszych. Nie znaleźliśmy żadnych dowodów na to, że stan menopauzalny, stosowanie lub niewykorzystanie hormonalnej terapii zastępczej po menopauzie lub globalny stan ryzyka sercowo-naczyniowego modyfikuje działanie aspiryny. Zgodnie z oczekiwaniami częstość występowania działań niepożądanych związanych z krwawieniem i owrzodzeniami zwiększyła się u kobiet, które otrzymywały aspirynę.
Rycina 3. Rycina 3. Aspiryna w pierwotnej prewencji zawału mięśnia sercowego i udaru mózgu u mężczyzn i kobiet. Przedstawiono wyniki specyficznej dla płci meta-analizy danych losowych z sześciu badań: British Tests (BDT), Physicians Health Study (PHS), Tromboza Prevention Trial (TPT), Hypertension Optimal Leczenie (HOT), Primary Prevention Project (PPP) oraz aktualne badanie zdrowia kobiet (WHS). Względne ryzyko (RR) i 95-procentowy przedział ufności (w nawiasach) są pokazane dla każdej próby (wskazane odpowiednio przez pole i poziomą linię każdego z pól), a względne ryzyko jest pokazane dla połączonych wyników (wskazanych przez diament i linią przerywaną na każdym wykresie). Względne ryzyko zawału mięśnia sercowego u kobiet, linia przerywana jest zbieżna z linią ciągłą na 1,00. Rozmiar pudełka jest proporcjonalny do ilości informacji w odpowiedniej próbie.
Nasze wnioski muszą być interpretowane w kontekście innych zakończonych, randomizowanych badań dotyczących aspiryny w pierwotnej i wtórnej profilaktyce chorób sercowo-naczyniowych. W prewencji wtórnej, współpraca przeciwtrombotyczna dla trialistów wykazała, że aspiryna wyraźnie zmniejsza ryzyko zdarzeń sercowo-naczyniowych, zawału mięśnia sercowego i udaru niedokrwiennego u mężczyzn i kobiet.1 Aby zająć się skutkami aspiryny w prewencji pierwotnej, wykonaliśmy meta losowych efektów. -analiza obejmująca aktualne dane z badania dotyczącego zdrowia kobiet, a także dane z pięciu wcześniejszych badań z udziałem 55.880 uczestników bez choroby serca w wywiadzie.2-6,21 Ogólnie, w porównaniu z placebo, leczenie aspiryną znacznie zmniejszyło ryzyko zawału mięśnia sercowego zawał (ryzyko względne, 0,76, przedział ufności 95%, 0,62 do 0,95, P = 0,01), ale nie miał znaczącego wpływu na ryzyko udaru (względne ryzyko, 0,97, przedział ufności 95%, 0,83 do 1,13, P = 0,69)
[patrz też: kolka trzustkowa, hematopoeza, diastaza we krwi ]
[hasła pokrewne: kamica trzustkowa, kolka trzustkowa, gastrojejunostomia ]