Randomizowane badanie niskiej dawki aspiryny w pierwotnym zapobieganiu chorobie sercowo-naczyniowej u kobiet ad 5

Skumulowane wskaźniki zachorowalności pierwotnego punktu końcowego poważnych zdarzeń sercowo-naczyniowych. Znaczące wydarzenie sercowo-naczyniowe zdefiniowano jako niezakończony zgonem zawał mięśnia sercowego, udar niezakończony zgonem lub śmierć spowodowana przyczynami sercowo-naczyniowymi. Ryc. 2. Ryc. 2. Łączna częstość występowania udaru, zawału mięśnia sercowego, udaru niedokrwiennego i udaru krwotocznego. Ryc. i ryc. 2 przedstawiają skumulowane wskaźniki częstości poważnych incydentów sercowo-naczyniowych, udaru, zawału mięśnia sercowego, udaru niedokrwiennego i udaru krwotocznego zgodnie z rokiem obserwacji. Ponieważ zasugerowano, że zdolność kwasu acetylosalicylowego do hamowania funkcji płytek zmniejsza się z czasem 18, ocenialiśmy również wskaźniki zapadalności w zależności od długości okresu obserwacji. Korzystny wpływ aspiryny na udar zaobserwowano na początku badania i utrzymywał się przez cały okres próby, bez widocznej korzyści z aspiryny na zawał mięśnia sercowego w dowolnym momencie podczas obserwacji.
Ani leczenie witaminą E, ani leczenie beta-karotenem nie zmieniło istotnie działania aspiryny na pierwotne lub wtórne punkty końcowe.
Analizy podgrup
Tabela 3. Tabela 3. Częstość występowania i względne ryzyko zdarzeń sercowo-naczyniowych, zgodnie z charakterystykami wyjściowymi. Nie było dowodów na to, że którykolwiek z czynników ryzyka sercowo-naczyniowego, z wyjątkiem palenia tytoniu i wieku, zmodyfikował działanie aspiryny na pierwotny punkt końcowy poważnych zdarzeń sercowo-naczyniowych (Tabela 3). Zaobserwowaliśmy większą korzyść z aspiryny na ryzyko wystąpienia poważnych incydentów sercowo-naczyniowych u byłych palaczy i u osób, które nigdy nie paliły, z wyraźnym wzrostem ryzyka wśród obecnych palaczy (P dla interakcji <0,001), chociaż ważne jest, aby interpretować te informacje w kontekst wielokrotnych porównań. Ponadto wiek istotnie zmodyfikował wpływ aspiryny na ryzyko wystąpienia zarówno poważnych zdarzeń sercowo-naczyniowych, jak i zawału mięśnia sercowego (P dla interakcji = odpowiednio 0,05 i 0,03). Najbardziej stałą korzyść z aspiryny zaobserwowano wśród podgrup kobiet w wieku 65 lat i starszych w momencie rozpoczęcia nauki; w tej podgrupie ryzyko poważnych incydentów sercowo-naczyniowych zmniejszyło się o 26 procent wśród osób przyjmujących aspirynę w porównaniu do osób przyjmujących placebo (względne ryzyko, 0,74; przedział ufności 95%, 0,59 do 0,92; p = 0,008), a ryzyko udaru niedokrwiennego zmniejszyło się o 30 procent (ryzyko względne, 0,70, przedział ufności 95%, od 0,49 do 1,00, P = 0,05). Była to również jedyna podgrupa, w której aspiryna w porównaniu z placebo znacząco zmniejszyła ryzyko zawału mięśnia sercowego (ryzyko względne, 0,66, przedział ufności 95%, 0,44 do 0,97, P = 0,04).
Aby zbadać, czy zgodność mogła wpłynąć na nasze wyniki, przeprowadziliśmy analizę wrażliwości, w której dane kontrolne były cenzurowane w momencie, gdy kobieta zgłosiła, że pobrała mniej niż dwie trzecie badanego leku w poprzednim roku. W tej analizie aspiryna w porównaniu z placebo zmniejszyła ryzyko wystąpienia poważnych zdarzeń sercowo-naczyniowych o 13 procent, zmniejszyła ryzyko udaru o 26 procent, zmniejszyła ryzyko udaru niedokrwiennego o 33 procent i nie miała znaczącego wpływu na ryzyko zawał mięśnia sercowego (względne ryzyko, 1,03, 95-procentowy przedział ufności, 0,81 do 1,32, P = 0,79).
Niektóre kobiety zaczęły przyjmować NLPZ podczas badania – potencjalnie ważną kwestię dotyczącą ryzyka wystąpienia zdarzeń zakrzepowych, ponieważ niektóre NLPZ mogą konkurować z aspiryną o receptory na płytkach krwi19. Według naszych danych jednak brak efektu terapii aspiryną ryzyko wystąpienia zawału mięśnia sercowego nie zostało wyjaśnione przez jednoczesne stosowanie NLPZ.20
Skutki uboczne
Tabela 4
[więcej w: hematopoeza, kolka trzustkowa, zaburzenie schizoafektywne ]