Porównanie warfaryny i aspiryny w objawowym wewnątrzczaszkowym zwężeniu tętnicy

Miażdżycowe tętnicze zwężenie tętnic jest ważną przyczyną udaru mózgu. Warfaryna jest powszechnie stosowana zamiast kwasu acetylosalicylowego w tym zaburzeniu, ale te terapie nie zostały porównane w randomizowanym badaniu. Metody
My losowo przydzieliliśmy pacjentów z przemijającym napadem niedokrwiennym lub udarem spowodowanym przez zwapnienie 50-99 procent w znacznej części zwężenia tętnicy głównej wewnątrzczaszkowej, aby otrzymać warfarynę (docelowy współczynnik znormalizowany międzynarodowo, 2,0 do 3,0) lub aspirynę (1300 mg na dzień) w podwójnie ślepej próbie , wieloośrodkowe badanie kliniczne. Pierwszorzędowym punktem końcowym był udar niedokrwienny, krwotok mózgu lub śmierć z przyczyn naczyniowych innych niż udar.
Wyniki
Po zakończeniu randomizacji przez 569 pacjentów rekrutacja została przerwana z powodu obaw o bezpieczeństwo pacjentów, którym przydzielono warfarynę. Podczas średniego okresu obserwacji wynoszącego 1,8 roku zdarzenia niepożądane w obu grupach obejmowały zgon (4,3% w grupie z kwasem acetylosalicylowym vs. 9,7% w grupie leczonej warfaryną, współczynnik ryzyka w przypadku aspiryny w stosunku do warfaryny, 0,46, przedział ufności 95%, 0,23 do 0,90, p = 0,02), poważny krwotok (odpowiednio 3,2 procent vs 8,3 procent, współczynnik ryzyka 0,39, 95 procent przedziału ufności, 0,18 do 0,84, p = 0,01) oraz zawał mięśnia sercowego lub nagły zgon (2,9 procent vs 7,3% odpowiednio, współczynnik ryzyka 0,40, przedział ufności 95%, 0,18 do 0,91, P = 0,02). Częstość zgonów z przyczyn naczyniowych wynosiła 3,2% w grupie otrzymującej aspirynę i 5,9% w grupie leczonej warfaryną (p = 0,16); wskaźnik zgonów z przyczyn pozanaczyniowych wynosił odpowiednio 1,1 procent i 3,8 procent (p = 0,05). Pierwotny punkt końcowy wystąpił u 22,1% pacjentów w grupie przyjmującej aspirynę i 21,8% w grupie leczonej warfaryną (współczynnik ryzyka, 1,04, przedział ufności 95%, 0,73 do 1,48, P = 0,83).
Wnioski
Warfaryna była związana ze znacznie wyższym odsetkiem zdarzeń niepożądanych i nie zapewniła korzyści w porównaniu z aspiryną w tym badaniu. Aspiryna powinna być stosowana zamiast warfaryny u pacjentów z śródczaszkowym zwężeniem tętnicy.
Wprowadzenie
Miażdżycowe zwężenie głównych tętnic wewnątrzczaszkowych jest ważną przyczyną udaru, szczególnie u czarnych, Azjatów i Latynosów.1-3 Z 900 000 uderzeń lub przejściowych ataków niedokrwiennych, które występują każdego roku w Stanach Zjednoczonych, 4,5 około 70 000 do 90 000 są spowodowane przez śródczaszkowe zwężenie tętnic.3 Ryzyko nawrotu udaru u tych pacjentów może wynosić nawet 15% rocznie.6,7
Pomimo wysokiego ryzyka wystąpienia udaru, nie ma prospektywnych badań porównujących terapie przeciwzakrzepowe u tych pacjentów. Najpierw zastosowano leczenie przeciwzakrzepowe w leczeniu śródczaszkowego zwężenia tętnicy w roku 1955, a kolejne badania retrospektywne sugerowały, że warfaryna może być skuteczniejsza niż aspiryna. 6, 7 Z drugiej strony, nowsze badanie porównujące aspirynę z warfaryną u pacjentów z udar niedokrwienny z zatorami (z których większość miał zawał w odcinku lędźwiowym) wykazywał podobne częstości nawrotów z dwoma terapiami.10
Niepewność co do optymalnej terapii przeciwzakrzepowej w przypadku śródczaszkowego zwężenia tętnic zilustrowano w niedawno przeprowadzonym badaniu wykazującym, że neurolodzy w Stanach Zjednoczonych są równomiernie podzieleni między tych, którzy preferują terapię warfaryną, a tych, którzy preferują terapię przeciwpłytkową w tej chorobie.11 Biorąc pod uwagę znaczenie zwężenia wewnątrzczaszkowego jako przyczyną udaru i brakiem dowodów potwierdzających wybór leczenia, 12 przeprowadziliśmy badanie kliniczne, aby porównać aspirynę z warfaryną u pacjentów z tym zaburzeniem.
Projekt badania i kwalifikowalność pacjentów
Szczegóły badania zostały opublikowane wcześniej.13,14 Badanie było zainicjowanym przez badacza, randomizowanym, podwójnie ślepym, wieloośrodkowym badaniem klinicznym przeprowadzonym w 59 miejscach w Ameryce Północnej.
[hasła pokrewne: martwica trzustki, wyrostek haczykowaty, daunorubicyna ]
[więcej w: otwór winslowa, cytyzyna a nikotyna, ewipan ]