Porównanie warfaryny i aspiryny w objawowym wewnątrzczaszkowym zwężeniu tętnicy ad 7

Ponieważ inne metody stają się dostępne w celu poprawy zdolności do utrzymywania wartości INR w zakresie terapeutycznym (np. Monitorowanie w domu30) i gdy opracowywane są nowe leki przeciwzakrzepowe, które nie wymagają intensywnego monitorowania, może być uzasadnione kolejne badanie w celu ustalenia, czy rola antykoagulacji terapeutycznej ma znaczenie w leczeniu zwężenia wewnątrzczaszkowego. Obciążenie naczyniowych czynników ryzyka u pacjentów w tym badaniu przewyższa ciężar obserwowany w większości innych prób zapobiegania udarowi.102,2,31-35 Co więcej, wskaźniki udaru niedokrwiennego w tym badaniu były znacznie wyższe niż w innych badaniach profilaktyki wtórnej. udaru, w którym oceniano aspirynę lub warfarynę. Dwuletnia częstość udarów niedokrwiennych w tej próbie wynosiła 19,7 procent w grupie aspirynowej i 17,2 procent w grupie leczonej warfaryną, w porównaniu z 8 do 12 procentami z aspiryną 10,31,35,36 i 8 do 14 procent z warfaryną10,34 , 35 w próbach pacjentów z innymi przyczynami udaru mózgu. Dane te wskazują, że stenoza wewnątrzczaszkowa jest chorobą wysokiego ryzyka, dla której potrzebne są alternatywne terapie. Inne opcje obejmują agresywne zarządzanie czynnikami ryzyka, alternatywne schematy przeciwpłytkowe, 37 i wewnątrzczaszkową angioplastykę lub stentowanie.38,39 Jak dotąd, żadne z tych terapii nie zostało ocenione w kontrolowanym badaniu klinicznym u pacjentów ze zwężeniem śródczaszkowym.
Wyniki tej próby mają ważne implikacje dla praktyki klinicznej. Po pierwsze, aspiryna, zamiast warfaryny, powinna być stosowana w leczeniu śródczaszkowego zwężenia tętnic. Chociaż optymalna dawka aspiryny w zapobieganiu udarowi jest niepewna, jedynymi wiarygodnymi danymi dotyczącymi wyników u pacjentów ze zwężeniem śródczaszkowym są dane dotyczące dawki zastosowanej w tym badaniu: 1300 mg na dobę. Stosowanie aspiryny zamiast warfaryny u tych pacjentów znacznie obniży ryzyko poważnego krwotoku i wyeliminuje niedogodności związane z używaniem warfaryny. Ponadto można uzyskać znaczne oszczędności, unikając kosztów warfaryny, testów INR i leczenia krwotoków związanych z warfaryną.40 Po drugie, rola obrazowania naczyń (angiografia rezonansu magnetycznego, przezczaszcza ultrasonografia dopplerowska, angiografia CT lub angiografia cewnika) naczyń wewnątrzczaszkowych jako część wstępnej oceny pacjentów z przemijającym napadem niedokrwiennym lub udarem należy poddać ponownej ocenie. Dopóki nie pojawi się terapia bardziej skuteczna niż aspiryna w połączeniu z zarządzaniem czynnikiem ryzyka, można argumentować, że obrazowanie naczyń wewnątrzczaszkowych jest niepotrzebne. Z drugiej strony, identyfikacja pacjentów ze stenozą śródczaszkową ma istotne znaczenie prognostyczne, może wpływać na decyzje terapeutyczne (takie jak te dotyczące wysokodawkowej dawki aspiryny i agresywnego zarządzania czynnikami ryzyka) i może ostatecznie prowadzić do skuteczniejszych terapii dla tego wysokiego ryzyka. choroba.
[patrz też: osteoprotegeryna, wałeczki ziarniste w moczu, tamponada nosa ]
[hasła pokrewne: daunorubicyna, emg legnica, ezetymib ]