Porównanie warfaryny i aspiryny w objawowym wewnątrzczaszkowym zwężeniu tętnicy ad 5

Zdarzenia niepożądane
Tabela 3. Tabela 3. Zdarzenia niepożądane. Rycina 3. Rycina 3. Szacowany limit ilościowy skumulowanego prawdopodobieństwa zgonu (panel A) i skumulowana częstość występowania poważnego krwotoku (panel B) po losowaniu, zgodnie z przypisaniem do leczenia. Częstość zgonów była istotnie większa wśród pacjentów przypisanych do warfaryny (4,3% w grupie otrzymującej aspirynę vs. 9,7% w grupie leczonej warfaryną, współczynnik ryzyka 0,46; Figura 3A). Pacjenci przypisani warfarynie mieli wyższy wskaźnik zgonów z przyczyn naczyniowych iz przyczyn niezwiązanych z naczyniami krwionośnymi, chociaż tylko oni osiągnęli istotność statystyczną (p = 0,05) (tabela 3).
Poważniejsze krwawienia występowały istotnie częściej u pacjentów przyjmujących warfarynę (3,2% w grupie otrzymującej aspirynę vs. 8,3% w grupie leczonej warfaryną, współczynnik ryzyka 0,39; przedział ufności 95%, od 0,18 do 0,84; p = 0,01) (tabela 3 i ryc. 3B). Spośród 147 pacjentów, u których wykonano angiografię w ramach protokołu badania, żaden z pacjentów nie miał udaru związanego z angiografią. (Pozostali 422 badani pacjenci przeszli angiografię w ramach rutynowej opieki przed przystąpieniem do badania.)
Związek wartości INR z udarem niedokrwiennym, poważnymi zdarzeniami sercowymi i dużymi krwotokami
Tabela 4. Tabela 4. Analiza post hoc w trakcie leczenia, swoiste dla INR częstości krwotoku głównego, udaru niedokrwiennego i poważnych zdarzeń sercowych u pacjentów losowo przydzielonych do przyjmowania warfaryny. Przeprowadzono analizę post hoc pacjentów przypisanych do warfaryny w celu ustalenia, czy INR poniżej lub powyżej zakresu docelowego były związane ze zwiększonym ryzykiem incydentów niedokrwiennych lub krwotocznych. Współczynniki INR dla tych zdarzeń zostały obliczone na podstawie INR najbliższego do daty zdarzenia, niezależnie od tego, czy uzyskano je przed, czy nawet przez dwa dni po zdarzeniu (Tabela 4). 19 INR poniżej 2,0 były powiązane ze znacznie wyższym ryzykiem udaru niedokrwiennego (p <0,001 przez dokładny test porównujący czynniki Poissona) i poważnymi zdarzeniami sercowymi (p <0,001) niż wartości INR wynoszące 2,0 lub więcej, podczas gdy wartości INR większe niż 3,0 były związane ze znacznie wyższym ryzykiem krwotoki (P <0,001) niż INR 3,0 lub mniej.
Dyskusja
Powszechna praktyka podawania warfaryny zamiast aspiryny w objawowym śródczaszkowym zwężeniu tętnic nie jest potwierdzona wynikami tego badania. Warfaryna była związana ze znacznie wyższym odsetkiem zgonów i poważnych krwotoków i nie zapewniała przewagi nad aspiryną w zapobieganiu udarowi niedokrwiennemu, krwotokowi mózgu lub śmierci z przyczyn naczyniowych innych niż udar. Wskaźnik zgonu z jakiejkolwiek przyczyny był istotnie wyższy w grupie leczonej warfaryną niż w grupie aspiryny (p = 0,02). Chociaż odsetek zgonów z przyczyn naczyniowych i nie-naczyniowych był wyższy w grupie leczonej warfaryną, tylko śmierć z przyczyn niezwiązanych z naczyniami osiągnęła istotność statystyczną. Przyczyna nadmiernej umieralności z powodu przyczyn niezwiązanych z naczyniami (rak w większości przypadków) w grupie leczonej warfaryną jest niejasna
[podobne: wyrostek haczykowaty, diastaza we krwi, perforatio tecta ]
[podobne: spiaczka cukrzycowa, grecki nos, spiaczka cukrzycowa objawy ]