Morfina, gabapentyna lub ich połączenie w bólu neuropatycznym ad

Chociaż sedacja jest efektem obu leków, jest ona pośredniczona tylko ponadpierścieniowo, podczas gdy oba te leki wykazują działanie przeciwbólowe w okolicy nadrdzeniowej, rdzeniowej, a nawet obwodowej. 15-17 Tak więc połączenie gabapentyny i morfiny może zapewniają większą adhezję do analgezji niż do sedacji. Bolesna neuropatia cukrzycowa i neuralgia popółpaścowa to dwa zespoły bólu neuropatycznego, które badano w badaniach opartych na mechanizmach18, 19, a także w wielu badaniach klinicznych środków przeciwbólowych. Wykazano, że oba stany reagują na opioidy 3, 4 i na gabapentynę. Porównaliśmy kombinację gabapentyny i morfiny z każdym lekiem stosowanym jako pojedynczy środek u pacjentów z neuropatią cukrzycową lub neuralgią popółpaścową.
Uczestnicy
Nasz proces został zatwierdzony przez komisję do spraw etyki instytucjonalnej. Pacjenci byli rekrutowani w okresie od lutego 2001 r. Do listopada 2003 r. Za pomocą reklam i skierowań od lekarza, a następnie zapisywano ich po uzyskaniu pisemnej zgody na udział w badaniu. Pacjenci z neuropatią cukrzycową mieli dystalną, symetryczną, czuciową polineuropatię cukrzycową określoną na podstawie ich historii medycznej i jednoznaczne zmniejszenie odpowiedzi na uciski, temperaturę lub drgania obu stóp lub obustronnie zmniejszone lub brak odruchów kostkowych. Pacjenci z neuralgią popółpaścową doznawali wysypki półpaśca nie częściej niż sześć miesięcy przed rejestracją. Ogólne kryteria włączenia to codzienny umiarkowany ból przez trzy miesiące lub dłużej, wiek 18 do 89 lat, aminotransferaza alaninowa lub poziom aminotransferazy asparaginianowej mniejszy niż 1,2-krotność normalnego poziomu, poziom kreatyniny mniejszy niż 1,5-krotność górnej granicy normalny zasięg i wystarczające umiejętności językowe do komunikowania się z personelem badawczym. Kryterium wykluczenia było nadwrażliwość na leki badane, inny bolesny stan, tak ciężki jak neuropatia cukrzycowa lub neuralgia poopryszczkowa, niedawny zawał mięśnia sercowego, niestabilna dławica piersiowa lub zastoinowa niewydolność serca, jakiekolwiek centralne zaburzenie neurologiczne (w tym drgawki), poważne zaburzenie nastroju, historia poważne nadużywanie narkotyków lub alkoholu, ciąża, laktacja i brak lekarza pierwszego kontaktu.
Projekt badania
W naszym jednoośrodkowym, czterokrotnym, krzyżowym, randomizowanym badaniu, porównaliśmy cztery terapie (z każdym leczeniem podawanym przez pięć tygodni) – morfinę (M-Eslon, Aventis-Pharma), gabapentynę (Neurontin, Pfizer), te leki w połączenie i aktywne placebo (lorazepam w małej dawce). Benzodiazepiny nie mają skuteczności w bólu neuropatycznym20, ale ich działanie uspokajające zapewnia skuteczniejsze oszczędzenie niż w przypadku obojętnego placebo w badaniach środków przeciwbólowych uspokajających.21,22 Stosując zrównoważoną konstrukcję krzyżowo-łacińskiego kwadratu, przydzielono 23 pacjentów w podwójnie ślepej, randomizowanej mody, do jednej z czterech sekwencji leczenia: morfiny, placebo, gabapentyny i kombinacji gabapentyna-morfina; placebo, kombinacja gabapentyna-morfina, morfina i gabapentyna; gabapentyna, morfina, kombinacja gabapentyna-morfina i placebo; oraz kombinację gabapentyny-morfiny, gabapentyny, placebo i morfiny
[patrz też: wyrostek haczykowaty, diastaza we krwi, profilaktyka poekspozycyjna ]
[patrz też: zawał krezki, rezonans magnetyczny gdynia, jejunostomia ]