Morfina, gabapentyna lub ich połączenie w bólu neuropatycznym ad 8

Wszystkie aktywne terapie wiązały się ze znacznie wyższymi punktami dla dziedzin roli fizycznej (problemy z pracą lub innymi codziennymi czynnościami w wyniku zdrowia fizycznego) oraz bólu fizycznego i zdrowia psychicznego niż placebo (Tabela 2). Wszystkie terapie były związane ze znacznie niższymi wynikami w Inwentarz Depresji Becka (Tabela 2) niż placebo. Tabela 3. Tabela 3. Działania niepożądane. W Tabeli 3 wymieniono działania niepożądane zgłaszane przez pacjentów podczas zwiększania dawki (tygodnie od do 3) i przy maksymalnej tolerowanej dawce. Przy maksymalnej tolerowanej dawce skojarzenie gabapentyny z morfiną wiązało się z większą częstością zaparć niż gabapentyna (P = 0,006), ale nie morfina, oraz z wyższą częstotliwością suchości w jamie ustnej niż morfina (P = 0,03), ale nie gabapentyna (tabela 3).
Liczby pacjentów, którzy ukończyli dane leczenie i zgłaszali co najmniej umiarkowane zmniejszenie bólu przy maksymalnej tolerowanej dawce, były następujące: placebo, 13 (31 procent, P <0,05 dla porównania ze wszystkimi terapiami); gabapentyna jako pojedynczy czynnik, 27 (61 procent); morfina jako pojedynczy czynnik, 35 (80 procent); oraz kombinację gabapentyny-morfiny, 32 (78 procent). Średnie wyniki w badaniu Mini-Mental State Examination wyniosły 28,9 . 0,3 przy otrzymywaniu placebo, 28,8 . 0,3 przy otrzymywaniu gabapentyny jako pojedynczego czynnika, 29,0 . 0,2 przy odbiorze morfiny jako pojedynczego czynnika i 29,0 . 0,3 przy otrzymywaniu kombinacji.
Zgodnie z odpowiedziami na oślepiającą ankietę, liczba prawidłowych zgadowań przez pacjentów w odniesieniu do przydzielonego leczenia wynosiła 25 (66%) wśród osób otrzymujących placebo, 16 (42%) wśród osób otrzymujących gabapentynę, 16 (44%) spośród otrzymujących morfiny i 8 (25%) wśród osób otrzymujących kombinację. Liczby poprawnych domysłów przeprowadzonych przez pielęgniarkę badawczą w odniesieniu do przypisań pacjentów do leczenia wynosiły 29 (71%) w przypadku placebo, 18 (43%) w przypadku gabapentyny, 14 (33%) w przypadku morfiny i 21 (53%) w przypadku połączenia .
Dyskusja
Nasze wyniki sugerują, że leczenie bólu neuropatycznego połączeniem gabapentyny i morfiny skutkuje mniejszym bólem niż leczenie gabapentyną lub morfiną jako pojedynczym czynnikiem, na co wskazuje natężenie bólu pacjentów (główny wynik) i odpowiedzi na krótką formę Kwestionariusz McGill Pain (drugi wynik). Brak statystycznie istotnych różnic w procentowej zmianie poziomu bólu między stanem wyjściowym a leczeniem za pomocą połączenia oraz pomiędzy stanem wyjściowym i leczeniem za pomocą pojedynczych środków mógł być spowodowany niewystarczającą mocą statystyczną badania w odniesieniu do tej analizy wrażliwości. Wśród pacjentów otrzymujących maksymalną tolerowaną dawkę badanego leku, częstość występowania działań niepożądanych była podobna we wszystkich terapiach, z wyjątkiem tego, że pacjenci otrzymujący kombinację gabapentyny-morfiny mieli większą częstość zaparcia niż pacjenci otrzymujący samą gabapentynę i wyższą częstotliwość suchości w ustach niż ci, którzy otrzymują samą morfinę. W porównaniu z morfiną skojarzenie wiązało się z mniejszym wpływem odczuwania bólu na nastrój i wyższymi punktami za witalność i funkcjonowanie społeczne.
Maksymalne tolerowane dawki morfiny i gabapentyny były istotnie niższe w kombinacji niż w leczeniu z każdym z nich jako pojedynczym czynnikiem, co sugeruje interakcję dodatków
[przypisy: martwica balsera, zaburzenie schizoafektywne, kolka trzustkowa ]
[hasła pokrewne: otwór winslowa, cytyzyna a nikotyna, ewipan ]