Morfina, gabapentyna lub ich połączenie w bólu neuropatycznym ad 7

Panel C pokazuje średnie (. SE) maksymalne tolerowane dawki gabapentyny i morfiny podawane jako pojedyncze środki w porównaniu z nimi w połączeniu. P <0,05 dla porównania kombinacji gabapentyna-morfina z gabapentyną jako pojedynczym czynnikiem i P <0,05 dla porównania kombinacji z morfiną jako pojedynczym czynnikiem. Wśród pacjentów włączonych do analizy skuteczności, dwóch przydzielonych do sekwencji leczenia gabapentyny, morfiny, kombinacji gabapentyny-morfiny i placebo wycofało się po ukończeniu dwóch okresów leczenia i jednego przypisanego do sekwencji leczenia morfiny, placebo, gabapentyny i połączenie wycofano po zakończeniu trzech okresów leczenia. Żaden pacjent nie został wykluczony z analizy z powodu brakujących danych. Tygodniowe średnie dziennych ocen bólu dla każdej sekwencji leczenia pokazano na Figurze 2A. Pierwotna analiza nie wykazała znaczących głównych efektów żadnej z sekwencji ani okresu leczenia, ale wpływ leczenia lekiem (P <0,001) i przeniesienia (P = 0,04) był statystycznie istotny. Analiza eksploracyjna wszystkich różnic w parach efektów przeniesienia pokazała różnicę tylko pomiędzy morfiną a placebo (P = 0,005); działanie morfiny jest bardziej prawdopodobne, że przeniesie się do następnego okresu leczenia niż efekt placebo.
W liniowym modelu mieszanym wszystkie kontrasty terapeutyczne zostały dostosowane do wszystkich zaobserwowanych efektów przenoszenia. Średnie natężenie bólu w skali od 0 do 10 na początku badania i przy maksymalnej tolerowanej dawce obliczono następująco: średnia (. SE) na początku badania, 5,72 . 0,23; z placebo, 4,49 . 0,34; gabapentyna, 4,15 . 0,33; morfina, 3,70 . 0,34; i kombinację gabapentyny-morfiny, 3,06 . 0,33 (Figura 2B). Ból leczony kombinacją był niższy niż ból leczony samą morfiną (P = 0,04), sama gabapentyna (P <0,001) lub placebo (P <0,001). Analiza procentowej zmiany natężenia bólu wykazała większą redukcję bólu przy stosowaniu kombinacji gabapentyna-morfina niż z placebo (zmniejszenie o 20,4 procent, p = 0,03). Inne porównania nie były znaczące.
Drugorzędne wyniki
Średnia maksymalna tolerowana dawka morfiny (Figura 2C) wynosiła 45,3 . 3,9 mg jako pojedynczy środek, w porównaniu z 34,4 . 2,6 mg morfiny w kombinacji gabapentyna-morfina (P <0,05). Średnia maksymalna tolerowana dawka gabapentyny (Figura 2C) wynosiła 2207 . 89 mg jako pojedynczy środek, w porównaniu z 1705 . 83 mg w kombinacji (P <0,05). Średnia maksymalna tolerowana dawka lorazepamu (aktywnego placebo) wynosiła 1,38 . 0,05 mg.
Tabela 2. Tabela 2. Średnie (. SE) Wyniki w skróconym formularzu kwestionariusza McGill Pain, krótkiego spisu bólu, badaniu wyników medycznych 36-elementowy krótki przegląd stanu zdrowia (SF-36 Health Survey) i inwentarz depresji Becka. Całkowite wyniki pacjentów w odpowiedzi na Short-Form McGill Pain Questionnaire (Tabela 2) po otrzymaniu kombinacji gabapentyna-morfina były niższe niż w przypadku otrzymywania placebo (P <0,05), gabapentyny jako pojedynczego czynnika (P <0,05) lub morfiny jako pojedynczy agent (P <0,05). Wyniki pacjentów dotyczące związanej z bólem interakcji z nastrojem po otrzymaniu kombinacji gabapentyna-morfina były niższe niż w przypadku otrzymywania placebo (P <0,001) lub morfiny (P = 0,03), a wyniki w zakresie interakcji bólowej z ogólną aktywnością, pracą normalną, sen i przyjemność z życia były znacznie niższe, gdy pacjenci otrzymywali jakiekolwiek aktywne terapie niż w przypadku otrzymywania placebo (tabela 2).
Zgodnie z odpowiedziami na Ankietę zdrowia SF-36, połączenie gabapentyny z morfiną wiązało się z wyższymi punktami witalności (P = 0,007) i funkcjonowaniem społecznym (P = 0,004) niż placebo i wyższymi wynikami niż morfina dla witalności (P = 0,03 ) i funkcjonowanie społeczne (P = 0,04)
[hasła pokrewne: emg legnica, perforatio tecta, tamponada nosa ]
[przypisy: daunorubicyna, emg legnica, ezetymib ]