Kawa, kofeina i choroby sercowo-naczyniowe u mężczyzn ad 6

Podobnie, uwzględnienie kategorii aktywności fizycznej ocenianych w kwestionariuszu podstawowym nie zmieniało związku z konsumpcją kawy. Odkrycia były zasadniczo takie same, gdy ograniczyliśmy analizy do określonych punktów końcowych (względne ryzyko wystąpienia choroby niedokrwiennej serca u osób spożywających cztery lub więcej filiżanek kawy z kofeiną dziennie, 0,89, przedział ufności 95%, 0,57 do 1,40). Związki nie zostały zmienione w istotny sposób, gdy zdarzenia mające miejsce przed stycznia 1987 r. Zostały zignorowane: względne ryzyko każdej choroby wieńcowej serca wynosiło 0,81 wśród osób pijących cztery lub więcej filiżanek kawy z kofeiną dziennie (przedział ufności 95%, 0,48 do 1,36) oraz 1,71 wśród mężczyzn pijących cztery lub więcej filiżanek bezkofeinowej kawy dziennie (95-procentowy przedział ufności, 0,95 – 3,06). Tabela 5. Tabela 5. Stenopstytucjonalizowane wiekowo wskaźniki zachorowalności i względne ryzyko sercowo-naczyniowych punktów końcowych, zgodnie z konsumpcją kofeiny. * Ryc. 1. Ryc. 1. Wskaźnik częstości występowania chorób układu sercowo-naczyniowego, w zależności od spożycia kawy u mężczyzn młodszych niż 60 i Te 60 lub starsze. Paski błędów oznaczają średnie . SEM.
Zbadaliśmy także całkowite spożycie kofeiny i nie zaobserwowaliśmy wzorca o podwyższonym ryzyku w kategoriach wzrastającego spożycia ze wszystkich źródeł (Tabela 5). Jak wskazano na ryc. 1, stosunek całkowitego spożycia kawy do częstości występowania całkowitej choroby sercowo-naczyniowej nie był znacząco zmieniany przez wiek.
Dyskusja
Nasze wyniki wśród 45 589 mężczyzn w wieku od 40 do 75 lat, z ponad 70 000 osobo-lat obserwacji, wskazują, że stosowanie kawy z kofeiną i całkowite spożycie kofeiny nie zwiększa znacząco ryzyka choroby niedokrwiennej serca lub udaru. Natomiast wysokie spożycie kawy bezkofeinowej było związane z umiarkowanym i marginalnie zwiększonym ryzykiem choroby niedokrwiennej serca.
Kilka wcześniejszych doniesień sugerujących związek między piciem kawy a chorobą wieńcową wynika z badań wśród hospitalizowanych pacjentów i osób kontrolnych.2, 3, 9, 18 19 20 W tych badaniach trudno jest wykluczyć możliwość, że zgłaszane spożycie kawy przed hospitalizacją z zastrzeżeniem wycofania i wyboru stron. Perspektywiczny projekt niniejszego badania znacznie ograniczył możliwość stronniczego zgłaszania używania kawy lub innych cech, ponieważ ta informacja została zebrana przed rozpoznaniem choroby sercowo-naczyniowej. W większości innych prospektywnych badań nie zaobserwowano, aby spożycie kawy wiązało się z ryzykiem zgonu z powodu choroby wieńcowej. 4, 6, 8, 9, 12, 13, 15, 16, 21 Nasze dane potwierdzają te doniesienia o całkowitym spożyciu kawy i przedłużają odkrycia do beztłuszczowej choroby niedokrwiennej serca i choroby naczyń mózgowych.
W naszej analizie wypicie czterech lub więcej filiżanek bezkofeinowej kawy dziennie wiązało się z umiarkowanym wzrostem ryzyka wszystkich sercowo-naczyniowych punktów końcowych (ryzyko względne na wielu zmiennych, 1,58). To odkrycie było nieoczekiwane i wymaga dalszych badań. W niedawnym randomizowanym badaniu 30 konsumpcja trzech do sześciu filiżanek bezkofeinowej kawy dziennie podniosła poziom cholesterolu lipoprotein o małej gęstości. Na chwilę obecną wydaje się, że niewiele jest korzyści z przejścia od kawy z kofeiną do kawy bezkofeinowej jako sposobu na zmniejszenie ryzyka chorób sercowo-naczyniowych.
Możliwym ograniczeniem naszych danych jest stosunkowo krótki okres obserwacji oraz fakt, że dane dotyczące używania kawy odnoszą się do wzorców konsumpcji w ciągu jednego do trzech lat objawów choroby niedokrwiennej serca lub udaru mózgu.
[hasła pokrewne: rezonans magnetyczny gdynia, mięśnie mimiczne twarzy anatomia, fomepizol ]