Intensywne obniżenie stężenia lipidów za pomocą atorwastatyny u pacjentów ze stabilną chorobą wieńcową

Wcześniejsze badania wykazały, że obniżenie poziomu cholesterolu o niskiej gęstości lipoprotein (LDL) poniżej zalecanych obecnie poziomów jest korzystne u pacjentów z ostrymi zespołami wieńcowymi. Oceniliśmy prospektywnie skuteczność i bezpieczeństwo obniżania poziomu cholesterolu LDL poniżej 100 mg na decylitr (2,6 mmol na litr) u pacjentów ze stabilną chorobą wieńcową (CHD). Metody
Łącznie 10 001 pacjentów z klinicznie widocznym poziomem cholesterolu CHD i LDL wynoszącym mniej niż 130 mg na decylitr (3,4 mmol na litr) zostało losowo przydzielonych do podwójnie ślepej próby i otrzymywało 10 mg lub 80 mg atorwastatyny dziennie. Pacjenci byli obserwowani przez medianę 4,9 roku. Pierwszorzędowym punktem końcowym było wystąpienie pierwszego poważnego zdarzenia sercowo-naczyniowego, określanego jako zgon z powodu CHD, zawał mięśnia sercowego niezakończony zabiegiem, niezwiązany z zabiegiem, resuscytacja po zatrzymaniu krążenia lub udar śmiertelny lub niekrytyczny.
Wyniki
Średni poziom cholesterolu LDL wynosił 77 mg na decylitr (2,0 mmol na litr) podczas leczenia 80 mg atorwastatyny i 101 mg na decylitr (2,6 mmol na litr) podczas leczenia 10 mg atorwastatyny. Częstość występowania utrzymujących się podwyższonych poziomów aminotransferaz wątrobowych wynosiła 0,2% w grupie przyjmującej 10 mg atorwastatyny i 1,2% w grupie przyjmującej 80 mg atorwastatyny (P <0,001). Pierwotne zdarzenie wystąpiło u 434 pacjentów (8,7 procent) otrzymujących 80 mg atorwastatyny, w porównaniu z 548 pacjentami (10,9 procent) otrzymującymi 10 mg atorwastatyny, co stanowi bezwzględne zmniejszenie częstości poważnych zdarzeń sercowo-naczyniowych o 2,2 procent i 22 procent względna redukcja ryzyka (współczynnik ryzyka, 0,78, przedział ufności 95%, 0,69 do 0,89, P <0,001). Nie było różnicy między obiema grupami leczenia w ogólnej śmiertelności.
Wnioski
Intensywne leczenie hipolipemizujące z 80 mg atorwastatyny na dobę u pacjentów ze stabilną CHD daje znaczącą korzyść kliniczną, wykraczającą poza dawkę 10 mg atorwastatyny dziennie. Występowało to z większą częstością występowania podwyższonych poziomów aminotransferaz.
Wprowadzenie
Wartość obniżenia poziomu cholesterolu LDL w zapobieganiu poważnym incydentom sercowo-naczyniowym i udarowi została dobrze udokumentowana. Ostatnie badania podniosły kwestię optymalnych celów leczenia u pacjentów z chorobą niedokrwienną serca (CHD) .1-4 Wartość obniżenia poziomu cholesterolu LDL znacznie poniżej 100 mg na decylitr (2,6 mmol na litr) u pacjentów z CHD, szczególnie z stabilna choroba nieoznaczona, nie została jednoznacznie wykazana.
Trzecie sprawozdanie z Krajowego Programu Leczenia dla Dorosłych dla Dzieci (NCEP) 5 oraz z najnowszych wytycznych Trzeciego Zespołu Specjalnego Europejskiego i innych towarzystw dotyczących zapobiegania chorobom układu krążenia w praktyce klinicznej 6 zalecało poziom cholesterolu LDL mniejszy niż 100 mg na decylitator jako cel terapii dla pacjentów z wysokim ryzykiem CHD. Na podstawie danych z badania Heart Protection Study (HPS) oraz badania prawododatniego lub testu atorwastatyny i testu zakażeń (PROVE IT) 2, NCEP w połączeniu z American Heart Association i American College of Cardiology wprowadziły następnie bardziej agresywne, ale opcjonalnie, docelowy poziom cholesterolu LDL mniejszy niż 70 mg na decylitr (1,8 mmol na litr) u pacjentów z bardzo wysokim ryzykiem CHD, nawet jeśli wyjściowy poziom cholesterolu LDL był niższy niż 100 mg na decylatr.7 Jednakże, PROVE IT przeprowadzono w populacja pacjentów z ostrymi zespołami wieńcowymi, którzy byli bardzo narażeni na choroby układu krążenia i chociaż wielu pacjentów z HPS, którzy rozpoczęli od stężenia cholesterolu LDL poniżej 100 mg na decylitr, skorzystało z leczenia statynami, korzyść ta była w porównaniu z placebo
[hasła pokrewne: spiaczka cukrzycowa, wałeczki ziarniste w moczu, złamanie nosa objawy ]
[przypisy: kamica trzustkowa, kolka trzustkowa, gastrojejunostomia ]