Gatunki Cryptosporidii wywołujące subkliniczną infekcję w Bangladeszu: Studium kohorty urodzeniowej

width=300Kryptosporidioza jest główną przyczyną biegunki u dzieci w krajach o niskim i średnim dochodzie i jest powiązana z upośledzeniem wzrostu dziecka. W toku badań zbadano obciążenie kryptosporydiozą i jej wpływ na rozwój dziecka zarówno na obszarach wiejskich, jak i miejskich w Bangladeszu.

Metody

Kobiety w ciąży w drugim trymestrze ciąży zostały zidentyfikowane w 2 miejscach w Bangladeszu, 1 miejskim i 1 wiejskim. Ich potomstwo włączono do badania (miejskie, n = 250, wiejskie, n = 258). Przez 2 lata dzieci były aktywnie monitorowane pod kątem biegunki, a pomiary antropometryczne uzyskiwano co 3 miesiące. Próbki kału zbierano co miesiąc i podczas epizodów biegunki z zakażeniem Cryptosporidium i gatunkami sprawczymi określano za pomocą ilościowych testów reakcji łańcuchowej polimerazy.

Wyniki

Zakażenia Cryptosporidium były powszechne w obu miejscach, a w większości podkliniczne. W terenie miejskim 161 (64%) dzieci zostało zakażonych, a 65 (26%) miało ≥2 infekcje. Na terenach wiejskich 114 (44%) zostało zakażonych, a 24 (9%) miało wiele infekcji. Skorygowany o potencjalne czynniki zakłócające, kryptosporydioza wiązała się ze znacznie większym spadkiem wskaźnika L-score dla wieku (LAZ) po 24 miesiącach od LAZ po przyjęciu (Δ-LAZ), co było największym efektem u dzieci z wieloma epizodami kryptosporydiozy. Najczęstszym gatunkiem w Mirpur był Cryptosporidium hominis, natomiast Cryptosporidium meleagridis dominował w Mirzapur.

Wnioski

Cryptosporidiosis jest powszechna we wczesnym dzieciństwie i wiąże się z wahaniami we wczesnym wieku u dzieci w Bangladeszu. Przeważające gatunki Cryptosporidium różniły się między dwoma miejscami, co sugeruje różne ekspozycje lub sposoby przenoszenia, ale podobne konsekwencje dla wzrostu dziecka.
[więcej w: spiaczka cukrzycowa, grecki nos, spiaczka cukrzycowa objawy ]